6. The Role of the Media

Introduction

Advocates of nonviolent resistance have highlighted a crucial insight concern-
ing struggles against occupation — the most punitive costs that can be inflicted
upon an invader or occupier are not necessarily those that can be counted in
material terms (the number of lives lost, tanks captured, installations de-
stroyed, and such like). Of potentially greater significance is the cost an
oppressor can be made to bear in terms of social and political division at
home and censure from abroad. Thus, a major concern of tacticians of
nonviolent struggle is to create situations that can cause moral outrage. The
aim is to ‘‘stir sluggish consciences’’ by means of what has been termed
‘“‘shame power'’. By creating situations in which the occupier is revealed as
transgressing those values to which they lay claim (democracy, respect for
human life and human rights, etc.), it is hoped that the seeds of moral doubt
can be sown amongst the ranks of oppressors and onlookers. The fomenting
of dissent and dissatisfaction amidst the occupying forces, the erosion of the
occupying power’s claims of legitimacy, the threat of social and political
division on the home front, the loss of the support of allies and other third
parties in the international arena — all these costly trends can be set in motion
by means of nonviolent forms of resistance, such that even if the occupier is
immune to moral qualms, expediency and self-interest can undermine their
political will.

The effectiveness of such undermining activities crucially depends on
communication. The stories and images that reveal the barbarism of the
opponent, the illegitimacy of their cause, and the unjustified suffering for
which they are responsible, need to be transmitted to as wide an audience
as possible. In the modern age this involves gaining access to the mass media
and the electronic channels of communication. In the case of the Intifada,
this has meant that both sides have engaged in a battle for public opinion in
which they have sought to present their respective versions of reality. It has
been a war over words and pictures every bit as vital as the ‘‘real’’ struggle
on the ground. The purpose of this chapter is to examine some of the features
of this ‘‘symbolic struggle’: the fight to convey competing images of the
Intifada to the wider world.

Background

In any conflict situation the parties involved will seek to purvey their own
version of the truth. Indeed, there was considerable debate in Israeli govern-
ment circles following the 1967 war as to whether or not a Palestinian press
should be allowed to operate in the newly occupied territories. Eventually it
was decided to allow newspapers to publish — as a safety valve for Palestinian
political expression and as a valuable source of insight into the thoughts and



140 Living the Intifada

feelings of the subject population. However, the freedom thereby granted was
severely circumscribed. Since the formation of the state in 1948, Israel has
sought to control the flow of information into the public arena by means of
regulations inherited from the British Mandate period, including the 1933
Press Ordinance and the 1945 Defence (Emergency) Regulations. These
endow the government and military authorities with broad powers to restrict
or prohibit the import, export or printing of material which is deemed to
threaten security or public order. Under the regulations the relevant authorities
have the right to review materials before publication with a view to partial or
full censorship. In addition, all newspapers, printing and press offices within
Israel require a licence from the Ministry of Interior. The publishing of
material without prior submission_to the censor which occasions official
disapproval can result in such licences being revoked or suspended without
explanation, although censorship decisions themselves can be appealed against
through informal negotiations or formal channels to the chief censor in Tel
Aviv.

In theory these regulations apply equally to all journalists based in Israel.
This means that what applies to the Israeli and foreign media (every Israeli-
accredited journalist is required to sign a document agreeing to abide by the
censorship rules) should also apply to the Palestinian media based in East
Jerusalem, annexed by Israel in 1967. The practice has proved rather differ-
ent. The distribution of newspapers in the occupied territories requires a
permit from the military authorities, whilst the military can also confiscate
any publications that they deem to be a threat to security or public order,
even if they have already been passed by the censor.' Moreover, with regard
to censorship, the chair of the Foreign Press Association (FPA) in Israel,
Bob Slater, has observed:?

Palestinians have to submit everything or they are closed down. Israelis
technically should show everything, but even if they are accused of
censorship violations they face less harsh reprisals. The foreign press
has an unwritten understanding that we submit the material we feel may
infringe on Israel’s security system.

Thus, between 1980 and 1986 the licences of six Palestinian publications were
revoked, invariably on the grounds that they served as propaganda outlets for
the PLO. In addition, during the same period, three of the four Arabic
language dailies published in East Jerusalem (al-Sha’ab, al-Quds and al-Fajr)
had their publishing licences suspended for periods ranging from several days
to a month, on the grounds that they had violated the censorship regulations.
By such means the Israeli authorities were able to exercise tight control over
the content of the Palestinian media, arguing, as did the State Attorney in
April 19873

The areas of Judea and Samaria and the Gaza Strip are subject to military
government and accordingly there does not exist there the fundamental
right of freedom of expression in its various kinds and forms, and most
certainly not that of an equal status to that existing in the State of Israel.



The Role of the Media 141

With regard to the Israeli media, the controls over their functioning have
traditionally been exercised by informal negotiations and tacit understandings,
such that the formal legal powers have rarely been invoked. Israel is a
small-scale society, many journalists are reservists in the IDF, and they share
the security concerns of a country that has been involved in successive
conflicts with its neighbours. In addition, there are regular meetings between
government and military officials, the editors-in-chief of the daily newspapers
and the Israeli Broadcasting Authority, who receive regular off-the-record
briefings in return for their cooperation in ‘‘eliciting support for the govern-
ment’s policies and actions."™

The real problem for the Israeli authorities has been how to control the
activities of the foreign correspondents based in Israel. Claiming to be the
only democracy in the Middle East, Israel is particularly sensitive to how
she is portrayed to the outside world. A small, vibrant and democratic society
that has succeeded in making the deserts bloom, whilst threatened on all
sides by hostile Arab states who refuse to make peace but seek the destruction
of the state and its people -- this is the image that the Israeli authorities seek
to convey to the world in general, and to the members of the Jewish diaspora
in particular. Obviously, one of the most important channels through which
this picture has been portrayed has been the 2-300 strong corps of foreign
correspondents based in Israel and accredited by the Government Press Office
(GPO). The GPO seeks to assist foreign correspondents by providing daily
translations of all major news, features and editorials from the Israeli press,
acting as a distribution point for all government press releases, providing
access to photographic archives, arranging interviews, and alerting journalists
to upcoming stories. According to a senior official, ‘‘Journalists are grateful
for this help. And we want them to be grateful. Our philosophy is to make
his life as easy as possible.’* Foreign correspondents on a long-term posting
to Israel know that if they offend the Israeli authorities in some way, then
they risk losing those services of the GPO that makes their lives that bit
easier. Therefore, whilst over the years few foreign journalists have taken the
trouble to submit their reports to the censor as formally required, they have
become sufficiently attuned to render the official procedures virtually un-
necessary.

Such has been the practice in what we might term ‘‘normal times™. In
‘“‘abnormal times’’, such as during the 1982 invasion of Lebanon and more
recently since the outbreak of the Intifada in 1987, Israel has had cause to
regret the limitations on its ability to keep a tight rein on the foreign media.
Abnormal times in a world trouble spot like Israel attract hordes of corre-
spondents who fly in to cover specific stories for a limited time period. Such
people do not depend upon the long-term cooperation of the GPO for their
livelihood. They are beholden to their editors in London, Paris, New York
or wherever -- not to the Israeli censor. They are employed by organisations
that have become increasingly transnational in scale and commitment --
media conglomerates with interests and consumers to satisfy far beyond the
borders of a single state, particularly a small state like Israel. They are driven



142 Living the Intifada

more by a fear of ‘“missing a story’’ than by any sensitivity to the security
concerns of the Israeli state. Therefore they are far more likely to risk
by-passing the censorship regulations and, like other nation-states, Israel has
had to acknowledge that its ability to control the flow of information to the
outside world has been drastically circumscribed over recent years.

One of the main reasons for this has been the radical transformation in
the nature of communications technology itself. It is a cliché to remark that
TV has brought the world into the living room, but it is no less true for all
that. Satellite links, the miniaturisation of cameras, long-range lens and
directional microphones are just a few of the technical innovations that have
enabled viewers around the world to witness events virtually as they take
place. Communication satellites transcend national boundaries and make it
extremely difficult for governments to exercise political control over the
material transmitted. Likewise, direct dialling telephone technology has
meant that information -- pictures and images as well as words -- can be
transmitted without the intervention of an operator. Using the same telephone
links computers can transmit and receive lengthy reports in a matter of
seconds. Israel is not alone amongst nation-states in having to face up to
their relative impotence to censor information transmitted to the outside
world. As a British Ministry of Defence spokesperson observed to a com-
mittee on censorship:®

Modern communications are making it easier for a journalist to pass his
information, with or without approval, and making it more difficult for
any authority to control the passage of information or even know that
it is being passed.

The Israeli public relations disaster

Within a week of the outbreak of the Intifada television screens around the
world were filled with pictures of the confrontations between the Palestinians
and the IDF -- unarmed civilians, including women and children, standing
firm against the shootings, gas attacks and beatings. The Intifada became the
news story. During the first few months there were well over a thousand
foreign media people milling around Jerusalem, filing front-page stories, with
pictures to match. It was an exciting time, not just for the hotel owners, but
for Palestinian journalists who acted as guides, contacts, and information
sources for the newcomers from abroad.

Just as the Israelis had no clear policy for dealing with the Uprising, they
were similarly bemused about how to cope with the media. The familiar
threat of terrorism was one thing -- they knew how to deal with it, and
‘“‘Palestinian atrocities’’ commanded little sympathy in the world outside. But
mass resistance and civil disobedience -- how could Israel portray itself as
a fundamentally decent and moral society and state when its military were
using all their might to suppress demonstrations by unarmed civilians? The
nadir, from the Israeli point of view, came early in 1988. In mid-February
reports sped around the world that the brutality of Israeli soldiers had reached



The Role of the Media 143

new depths with the burial alive of four Palestinians. Commenting on the
atrocity, General Mitzna, the army commander of the West Bank, confessed:
“Even in my worst dreams I would never imagine such a thing’’. This story
coincided with the publication of a report from the Boston-based Physicians
for Human Rights group which blamed the Israclis for ‘“‘an uncontrolled
epidemic of violence in the West Bank and Gaza”. Just a few weeks later,
in early March, a CBS television crew filmed four soldiers subjecting two
Palestinian youths to a calculated beating, in which heavy rocks were used
to break their limbs. Within a day it was being shown on news programmes
throughout the world. ‘‘Bone-cracking soldiers break US Jews' hearts™ was
one headlme above a story on the response of North American Jews to the
Intifada,” whilst the European Parliament passed a resolution condemning
“the instances of torture, arbitrary arrest, reprisals, expulsions and all acts
of vio}ence committed by the Israeli army against the Palestinian popula-
tion””.

In an effort to counter the “‘distorted image” of Israel being portrayed to
the outside world, an information centre was hurriedly estabhshed at the
GPO in Jerusalem. It was a failure. According to Ian Black:’

.. the daily bulletins it published tended to be late, laconic and partial.
Army accounts of violent clashes often jarred with what journalists had
seen for themselves. The Palestinians had a far better grasp of the
importance of the information war. And on balance they won it.

Attacks on the “oxygen of publicity”

Much of the discussion amongst Israeli decision-making circles during the
early weeks of the Uprising focussed upon how to control the media’s coverage
of events. Indeed, there was a tendency in some quarters to blame the media
for the events themselves, with allegations that the confrontations and dem-
onstrations were merely performances presented to satisfy the media’s thirst
for news. “What has the Intifad: achieved? Only a media achievement,”
claimed Shimon Peres in the spring of 1988.' Such attempts to deny the
substance of the Uprising could not mask the significance of this “media
achievement’”. The portrayal of Israeli brutality and repression in the press
and on the television screens around the world had restored the Palestinian
issue to the fore on the international agenda, and had seriously undermined
Israel’s standing in world opinion.

It was clear that something had to be done to cut off the oxygen supply
of publicity upon which the Palestinians seemed to be thriving. There were
three related strands to the strategy adopted by the Israelis in ‘‘managing the
media’’: 1) Restricting the dissemination of information in the public domain,
2) Restricting journalistic access to information, and 3) Various forms of
‘“‘disinformation” and *‘psychological operations’’.



144 Living the Intifada

“After the fact restrictions”: the attempt to prevent the public dissemina-
tion of information

In any civilian Uprising against occupation the indigenous media plays a
crucial role as a means of keeping the population informed, maintaining
morale and unity, and countering feelings of isolation. Hence, one of the first
reactions of the Israeli authorities was to restrict the distribution of Palestinian
newspapers and magazines throughout the occupied territories. Thus, as early
as 14 December 1987, in the first week of the Uprising, all East Jerusalem
newspapers were confiscated. Since that time all four daily papers have been
served with orders banning their distribution in the occupied territories for
varying periods of time. For example, between December 1987 and July 1989
Al-Fajr was banned five times for a total of nearly 100 days. Invariably such
bans have been imposed as penalties for publishing material that the censors
deemed should have been submitted for clearance.

For years Palestinian newspapers and magazines have sought to avoid the
wrath of the censor, not always successfully, by using material that had
already appeared in the Israeli media. Since the outbreak of the Intifada the
incidence of publications being banned for carr?'mg material that had already
appeared in the Israeli press has increased.'’ In addition to denying the
population access to the printed word, the bans obviously carry with them
serious commercial costs for the publications affected. Moreover, there is
the ever-present fear of permanent closure, as happened to the weekly
Al-Awdah which was closed down on 1 May 1988 on the grounds that it was
funded by, and supported, a ‘“‘hostile organisation’ — the PLO. As a
consequence, editors have had to act with great caution in order to cope with
the increasingly stringent censorship. To reduce the chances of a permanent
ban, the owner and editor of the weekly Al-Bayader Al-Siyassi, Jack
Khuzmo, began to submit everything to the censor during the Uprising."
Other editors have estxmated that during the Uprising the average amount of
material prepared for publlcahon which was censored was somewhere be-
tween 30 per cent and 60 per cent, a figure which occasionally rose to 80
per cent.

What should be borme in mind, of course, is that this censorship took
place following a process of careful self-censorship on the part of journalists
and editors. Such self-monitoring is a characteristic of the media throughout
the world, but for the editors of the Palestinian press the cautiousness brought
about by the fear of closure has led some to feel as though they are *‘hired
pens”’, working for the censor rather than their publication. As Sa’eb Eraqat,
one of the editors of Al—Quds remarked, “We are not the editor-in-chief, the
head censor is.... It is not an exaggeratlon that the chief censor is the
editor-in-chief of all Palestinian papers.’

The cumulative result of all these pressures undoubtedly has been a very
inadequate coverage of events and issues of interest to the population in the
occupied territories, and a general decline in the quality of the Palestinian
press. Potential feature writers are reluctant to submit articles that they know
will be censored. The repeated frustration consequent on having work cen-



The Role of the Media 145

sored affects the morale and creative effort of journalists. They become
resigned to writing pieces on innocuous topics. Moreover, the very tactics
used to avoid the censor’s pen such as understatement, the use of a virtual
code-language of ‘‘writing between the lines™, the structuring of the writing
50 as to keep stronger statements in low profile, can result in a frustrated
readership who find it difficult to understand just what it is the journalists
are trying to communicate.

As was remarked above, a traditional tactic of the Palestinian press in
coping with censorship has involved drawing upon items that have already
been covered by the Israeli media. This practice has increased during the
Intifada, with journalists feeding stories to the Hebrew press, then quoting
the Israeli interpretation of their original material for inclusion in their own
papers. Such are the contortions in the flow of information occasioned by
occupation. However, even the Israeli media have not been immune to the
impact of the censor and the restrictive regulations governing the publication
of information. In May 1988 the Israeli afternoon daily Yediot Ahronot
appeared with a blank space in its columns -- an article condemning the
extent of censorship in the Israeli press had been censored. Another Israeli
paper that has suffered unduly from the attentions of the censor has been the
Arabic language daily Al-Ittihad, published by the Israeli Communist Party
(Rakah). According to its editor 20-25 per cent of its material has to be
submitted, including everything related to the occupied territories, the armed
forces and police.'* In addition it had its publishing licence suspended at the
end of March 1988, for the week prior to the Day of the Land , when Israehi
Arabs commemorate the death of six of their number, shot by Israeli troops
in 1976 whilst protesting against land expropriation. In early March 1989,
the licence of the Nazareth-based Al-Raya, published by the Abna’a al-Balad
movement, was withdrawn after allegations that it was financed by the
Popular Front for the Liberation of Palestine.

Concern at the tightening controls on the media, and the realisation that
the restrictions imposed upon the Palestinian press were beginning to filter
across the ‘‘green line” into Israel, led Israeli journalists in June 1988 to
organise a symposium on the dangers posed by the erosion of press freedom
in Israel. This followed the publication by over 100 Israeli journalists of a
joint protest against the banning of the left-wing Israeli weekly Derech
Hanitzotz which had been closed down by the Minister of the Interior the
previous February. Published in Hebrew and Arabic, the magazine had only
a limited circulation, but it was widely respected as an authoritative source
of information on the situation in the occupied territories, and had long been
a thomn in the side of the military government with its damaging reports of
Israeli brutality in the West Bank and Gaza Strip. The closure of Derech
Hanirzotz was not on the grounds of censorship violations, but because of
the alleged political affiliations and sympathies of the journal and its staff,
who were later convicted of membership of a ‘‘hostile organisation’ -- the
Democratic Front for the Liberation of Palestine.'®

None of the foreign correspondents covering the Intifada suffered such



146 Living the Intifada

draconian measures. Although technically subject to censorship, most of
them felt free to file what they wanted. Occasionally, however, the authorities
felt obliged to rebuke some of their number, if only to serve as a reminder
to the others that there was a line beyond which they should not stray. Thus,
two North American journalists had their press credentials suspended in the
spring of 1988 after they had published leaked details of the Israeli assassi-
nation of Abu Jihad. The same fate befell three British journalists in October
1988 after they had filed stories on the Israeli ‘‘death squads™ operating in
the occupied territories, whilst in June 1989 Reuter’s chief correspondent in
Jerusalem was threatened with having his visa revoked if he persisted in
wiring material without submitting it to the censor. In all these cases the
correspondents were based in Israel, and as such were sensitive to such
threats to their continued professional activity. Less amenable were the
hundreds of media personnel who were mere ‘‘transients’’, on temporary
assignment to cover the Intifada.'” In order to cope with them the Israelis
had to develop another ploy. Rather than trying to restrict what they publish-
ed, a serious attempt was made to deny them access to the information and
events themselves.

“Before the fact” restrictions: the attempt to prevent access to information

One way to stem the flow of hostile information is to prevent the people with
information passing it on to journalists who want to report and disseminate
it. On occasions the Israelis tried to ‘‘censor at source” by issuing specific
orders forbidding personnel in such institutions as hospitals from talking to
journalists. They realised, however, that such orders were virtually impossible
to enforce. If you cannot stop people divulging information, then the obvious
next step is to prevent the media from gaining access to the source of the
information.

On 29 March 1988 the Israeli authorities took the unprecedented action
of closing off the whole of the West Bank and Gaza Strip for three days as
a precaution against the disturbances that were expected to take place on 30
March, the Day of the Land. The Israeli Arabs had declared a nonviolent
general strike for that day as an expression of solidarity with their fellow
Palestinians, and the leadership of the Intifada had called for a general strike
and demonstrations against ‘‘the forces of occupation and settlers”. By
declaring both the West Bank and Gaza Strip as closed military areas, the
authorities sought to prevent any contact between Palestinians and the Arab
citizens of Israel, and also to deny the media access to the occupied territories
unless accompanied by military escort. In so doing they were merely imple-
menting on a larger scale a practice that was to become increasingly common
in their attempts to manage the media.

Under the military regulations the military commander of a region can
declare an area closed at any time. In January 1988 this power, along with
the power to declare curfews, was devolved to the senior officer on the scene.
This meant that if a soldier noticed the unwelcome presence of the media,



The Role of the Media 147

he could order them to leave by producing a written order signed by a senior
officer. As one correspondent commented:'®

They all seem to have these papers ready anytime ... If a soldier spots
you, he tells you to leave. If you challenge it, he just brings his officer
who can sign a closure order on the spot.

The frequency with which this method was used to keep the media away from
the news rose markedly throughout 1988. Such “‘pocket closures’’ have proved
almost impossible to challenge, insofar as the orders have been issued on the
scene, whilst the action is taking place, and if necessary the onlookers have
been forced away at gunpoint. The media might lodge their complaints after
the fact, but by then it would be invariably too late. The Israelis appear to
have been particularly wary of film crews and photographers, aware that an
image can convey far more than the written word in many cases. As a result
camera-men and photographers developed the practice of filming as soon as
they arrived on the scene, in the expectant knowledge that they would have
only a few minutes before they were ordered to leave. Another ploy that has
been practised with some success has involved training local people in the use
of small video cameras, so that even when the foreign film-crews have been
denied access they could still get their footage ‘‘second-hand”.

The Israeli practice of turning foreign correspondents back at road blocks,
even when others, including tourists, have been allowed through, has been
similarly frustrating. Likewise, the media have been denied access to areas
under curfew. Occasionally the military has permitted a pool of journalists
to enter if accompanied by a military escort, with the result that the jour-
nalists only get to see what they have been allowed to see, with little
opportunity to check the army’s version of events. Thus, following the
slaughter of seven Palestinians just south of Tel Aviv at Rishon Lezion by an
Israeli civilian on 20 May 1990, foreign correspondents issued a statement
through the Foreign Press Association protesting that they had been prevented
from covering the subsequent events in the occupied territories except under
close military escort and then only within a very restricted area. They went
on to complain that such restrictions had rendered them unable to fulfil their
role as impartial observers, insofar as ‘‘military escorts have prevented direct
contact \l\;lth the civilian population, as well as with soldiers engaged in the
events.”’

Such restrictions have impacted less heavily on the Palestinian press. No
curfew or siege is hermetic, particularly for those with an intimate knowledge
of the locality. Moreover, Palestinian journalists have such a wide range of
contacts that even if they themselves are denied access, they can always obtain
reports from their *‘stringers’’ in the field. Even when the Israelis have cut
the telephone links from certain areas and confiscated the fax machines of
journalists, the reports get through by one means or another -- there are
always people prepared to make the journey to the nearest telephone that is
in operation, crossing over the border into Israel if necessary, or making the
journey to East Jerusalem itself to report in person.” Thus, although the



148 Living the Intifada

attempts to restrict the access of foreign journalists to newsworthy events
were aimed at forcing journalists to rely upon military spokespersons for
their information, one unsought for consequence was that correspondents
began to rely more heavily on Palestinian sources of information, given the
scepticism wnth Wthh most of them came to regard the veracity of official
Israeli sources.” As one correspondent observed:”

we find ourselves depending on Palestinian sources since the territories
are usually closed to the press.... The Palestinian sources turned out to
be more reliable.

In an attempt to disrupt the symbiotic relationship that developed between
Palestinian and foreign journalists, the Israelis began to target the Palestinian
press agencies. During the early months of the Intifada one of the main
secondary sources of information for foreign correspondents was the Palestine
Press Service. In March 1988 it was closed down for a period of two years.
The same fate befell the Holy Land Press Service which was closed for a
similar period in June 1989. Other press offices have been closed for shorter
spells of time. In addition, it seemed to many that those Palestinian journalists
who specialised in accompanying foreign correspondents and film crews
around the occupied territories were made a particular target for harassment
and intimidation by the Israeli authorities.

Palestinian journalists have, of course, been subjected to the whole range
of sanctions resorted to by the Israelis, ranging from administrative detention
through to deportation. Foreign journalists have not escaped intimidation
either. By January 1989 the Foreign Press Association had been informed of
over 150 incidents ranging from verbal abuse to physical assault and threats
at gunpoint. They included occasions when film was confiscated and equip-
ment and cameras smashed, instances of short term detention and other forms
of harassment. Often this was at the hands of soldiers and military personnel,
sometimes it was the work of Israeli civilians. Thus, after a bomb explosion
in the Mahane Yehuda market in West Jerusalem on 28 May 1990, bystanders
attacked journalists who were photographing border police detaining Pales-
_ tinians, accusing them of ruining Israel’s image abroad. Cameras were
smashed and two photographers required medical treatment for wounds to
the head.

West Bank settlers have been particularly active in the fight against the
press. Thus, one group began distributing car-stickers promoting “‘The
People Against Hostile Media” and carrying an illustration of a snake
flicking its forked tongue at a shield bearing the Star of David. Of greater
concern to correspondents have been the direct cases of intimidation and
violence perpetrated by such ‘‘people against hostile media”’. Michael Rosen-
baum, the director of CBS Television in the Middle East, recalled one such
incident in an interview he gave in June 1989 in thch he expanded on some
of the problems involved in covering the Intifada:®

Israeli soldiers and the military authorities often carry out measures
against TV crews, such as preventing them from entering areas where



The Role of the Media 149

incidents are taking place. We also face harassment and even assaults
from Israeli settlers. Just last week, settlers attacked and smashed the
windows of a car which a crew of ours was using in the village of
Izzariyeh. They prevented them from entering to film what was going
on there.

Joel Greenberg, one of the best informed Israeli journalists covering the
occupied territories, expressed his fears concerning the erosion of press
freedom within Israel, and the damage to democracy and human rights that
this entailed. He focused in particular upon the growing hostility towards the
media which, he felt, was orchestrated by the government and the IDF.**

Beyond the restrictions hindering news coverage, a palpable anti-media
mood has been created in response to the graphic coverage by the press
and foreign television of ugly confrontations in the territories and
excesses by soldiers. The media is perceived as “‘hostile’’ -- focusing
on the negative, serving Israel’s Arab enemies ... The government and
IDF, perceiving themselves to be at war, have clamped increasing
restrictions on journalists for what they believe are overriding reasons
of security ... The energy of the authorities, however, appears to have
been directed primarily at restricting and chastising the press, rather
than tackling the root problems reflected in the correspondent’s reports.
The authorities, it seems, are immensely concerned over Israel’s image,
especially abroad, as if the Uprising were primarily a public relations
problem.

This hostile attitude of the Israeli authorities fed, and to some extent reflected,
the feeling amongst certain sectors of the Israeli public. However, one has to
assume that the Israeli authorities had no part to play in the worst cases of
intimidation of journalists. In March 1988 the CBS television network felt the
need to hire security guards for one of its Israeli camera-men and its Tel Aviv
office after receiving threatening telephone calls following the showing of their
film of the soldiers beating two Nablus youths with rocks. They were not
over-reacting. A month previously an extreme right-wing underground organi-
sation called the Sicarii had attacked the home of Dan Margalit, a columnist
with Israel’s leading daily newspaper Ha'aretz. Taking their name from a band
of Jews who used daggers to assassinate suspected collaborators in Roman-
occupied Judea 2,000 years ago, the Sicarii struck again in April 1989 with
an arson attack on the Tel Aviv home of Amos Schoken, the publisher of
Ha’aretz. In a telephone call to the IDF radio station they explained that the
attack was because ‘“‘Schoken is harming national morale”, presumably a
reference to the critical stance adopted by the newspaper with regard to Israeli
policies in the occupied territories.” A year later the home of Ma’ariv
correspondent Baruch Me eri was targeted for an arson attack and threats were
made against Al-Irtihad. ™

However horrified the authorities might have been by such outrages, they
were indicative of what Joel Greenberg depicted as “‘a public atmosphere of
hostility to the press, encouraged from time to time by official statements



150 Living the Intifada

directed against journalists”.>’ As such, the authorities had to shoulder some
of the responsibility for the extremism of so-called ‘‘hot-heads’’. It was one
of the by-products of a third strand in their overall approach to controlling
the media: the attempt to undermine the credibility of the sources of the
damaging information, to discredit the media in the eyes of the public in
Israel, overseas, and in the occupied territories themselves.

“Disinformation and dirty tricks”

In one of the British army manuals reference is made to the importance of
“‘psychological operations’’ (or ‘‘psyops’’) as a means of isolating the enemy
from their civilian support. Psychological operations were defined as ‘‘the
planned use of propaganda or other means, in support of our military action
or presence, designed to influence to our advantage the opinions, emotions,
attitudes and behaviour of enemy, neutral and friendly groups’.”

Like the British army in Northern Ireland, the IDF has sought to use the
media to send ‘“‘signals” aimed at undermining the unity and morale of the
insurgent Palestinians, and to bolster public support at home and abroad.
Most of the time these aims have been pursued by attempting to control the
flow of information directly, through the strategies outlined above. Blatant
falsehoods have been resorted to much less frequently. One of the main
reasons for this is that if untruths are discovered, then the overall credibility
of the official public relations campaign can be seriously undermined.

Indeed, what might appear to be deliberate deception on the part of official
spokespersons can be the result of genuine human error, the failure to check
the facts, and various chain of command problems. It can also reflect a form
of military self-deception, whereby deceits and inaccuracies at each level of
a bureaucratic process of news transmission add up to a complete distortion
of the truth by the time the information is made public. Such would seem to
have been the case with regard to an increasing proportion of IDF reports
during the Intifada. In order to avoid the risk of being charged with violating
army regulations concerning the treatment of “‘rioters” and ‘‘suspects’ in
the occupied territories, soldiers adopted the practice of ‘“‘whitewashing’’
their operational reports in an effort to camouflage their ““law enforcement”
tactics. Thus, in one case concerning the killing of a Bethlehem youth shot
by Border Policemen in December 1989, the evidence of a videotape filmed
by the ABC TV network revealed that the IDF spokesperson’s version, based
on the account of the men involved, had been a tissue of lies. The police
claimed they had fired warning shots in the air and that the youth and his
companions had been threatening them with axes and metal bars. The film
showed they had not been carrying weapons, and that no warning shots had
been fired before the young man, Fadi Zabakly, was killed. As an IDF
spokesperson remarked, the film posed a *‘challenge to the army’s credi-
bility”’.” Quite so — such are the potential costs of deception.

Moreover, it would seem that in the misrepresentation of events, the
soldiers in the field have had at least the tacit support of their senior officers.



The Role of the Media 151

Thus, at his trial, charged with ordering paratroopers to break the bones of
West Bank villagers, Colonel Yehuda Meir alleged that a double standard
was in operation. When senior officers spoke in public *“‘there was an attempt
to say things which would appear all right”, ie. the official policy was to
restrict beatings. But ‘‘in the field they say other things”, ie. they advocate
beatings as a punishment for stone-throwers and graffiti writers.”® Meir
accused his commanding officers, right up to the Defence Minister himself,
of being a party to such subterfuge. The IDF has always prided itself on the
candour of the communications between the ranks, believing that if comman-
ders are to draw the necessary lessons from mistakes, honest communication
is a fundamental requisite. This has been eroded during the campaign to
suppress the Uprising, to the extent that it seems as if dishonesty has become
institutionalised -- a part of everyday military life, with virtually everyone
laundering reality to suit their own and what they presume to be the military’s
interests.

Whilst the institutionalisation of dishonesty and hypocrisy can clearly have
long-term deleterious consequences for the defence capability of Israel, in
most cases the costs of disinformation campaigns are far more immediate
and depend primarily upon whether or not the deceit is uncovered. Moreover,
even if the discovery of “dirty tricks’’ causes public embarrassment and
leaves official spokespersons with a credibility gap to bridge, this can seem
a small price to pay for the damage inflicted on the enemy whilst the ploy
is in operation. Thus, one of the more successful Israeli tactics for managing
the media involved the impersonation of the press by Israeli security forces.
Beyond gaining access to Palestinians for the purposes of information-gather-
ing and arrest, the aim was clearly to plant the seeds of suspicion in the
minds of the Palestinian community, to create a barrier between the infor-
mation-givers and the disseminators of that information, and thereby help
stem the flow of hostile news emanating from the “‘other side’.

Rumours of Shin Bet operatives masquerading as journalists had been rife
since the start of the Uprising, but it was not until early July 1988 that the
allegations entered the public domain when it transpired that Israeli civilians,
posing as an ABC television film crew, had entered the West Bank village
of Salfit, requested an interview with a youth, and then arrested him. Some
nine months after this incident, on 23 March 1989, a crew from the Visnews
television network filmed two Israeli policemen using a car with foreign press
signs while arresting a Palestinian girl in the Wadi Joz area of East Jerusalem.
A few days later, on Land Day, there were reports of a Palestinian in Hebron
being shot by settlers who were cruising the town in a van carrying *‘press”’
signs. The result was that life for the non-Palestinian correspondents covering
the Intifada became much more difficult. The incidence of Palestinians
stoning press cars increased. Palestinians became much more reluctant to
talk to the media, often insisting that journalists produce the press cards
issued and accredited by the Arab Journalists Association in East Jerusalem
before agreeing to be interviewed. As Glen Frankel, correspondent of the
Washington Post, observed, ““The level of fear and hostility, if you could



152 Living the Intifada

chart it, has gone up and up ... Everyone seems to perceive that we are
somehow part of the enemy.’”

Another form of “‘psyops’ adopted by the Israelis, has been the publication
of false communiqués and leaflets. For example, in July 1988 rival versions
of Communiqué No.21 were published. Palestinians insisted that one was a
fake, produced by the Shin Bet to create confusion and convey the impression
that the leaders of the unified command were divided amongst themselves.
Another example came to light during the battle of wills that took place
between the Israeli authorities and the village of Beit Sahour over the
non-payment of taxes in the autumn of 1989. For a few weeks this predomi-
nantly Christian village symbolised all that was laudable about the resistance
struggle of the Palestinians against occupation: unarmed civilians facing up
to military might by means of civil disobedience, making their stand on the
democratic principle of ‘“‘no taxation without representation’’. As a public
relations exercise for the foreign media the civil disobedience campaign at
Beit Sahour was a resounding success. It also did wonders for Palestinian
morale at a time when it was sagging. As part of the attempt to break the
will of the villagers, the Israeli intelligence sought to foment division by
issuing a fake communiqué in the name of Hamas, attacking the * wealth?'
Christians of Beit Sahour” for trymg to ‘‘ride the wave of the Intifada™.
The problem faced by the Israelis in such operations is that Palestinian society
in the occupied territories is a small-scale one permeated by a whole web of
communication systems. Given the widespread awareness of the Israeli
strategy of trying to break the resistance by fracturing its unity, and given
the intimate relationship between the leadership and the wider community,
Palestinians have been on their guard against such attempts to weaken their
resolve.

On the other hand, as anyone who has spent time in the occupied
territories during the Intifada could bear witness, in a situation where open
communication is severely restricted, Palestinian society is peculiarly prone
to rumour. There have been occasions when the Israeli intelligence services
have tuned in to such rumours and sought to amplify them, raising allegations
(not always false) about PLO officials abroad building themselves luxurious
mansions with the money intended to support the victims of Israeli re-
pression, and the like. In a similar vein, the Israelis have ensured that
meetings between officials of the Israeli administration in the occupied
territories and Palestinian community leaders received widespread publicity.
According to Palestinians, such meetings were orchestrated to mislead inter-
national opinion that an Israeli-Palestinian dialogue was taking place. Reports
of such gatherings also served to increase the concerns of Palestinians that
some of their number were negotiating with the Israelis over the heads of
their own community -- thereby helping to create divisions in the Palestinian
ranks within the territories, and between the leadershxp inside and the
legitimate representatives in Tunis.*® On such occasions a huge responsibility
has fallen on the shoulders of the Palestinian leaders who have had to engage
in considerable ‘‘repair work’’ to mend the damage inflicted by such ‘‘psy-



The Role of the Media 153

chological operations™. As for journalists (and researchers for that matter),
caught in the midst of a miasma of rumour and hearsay, unable to check
facts against stories, the situation can be a confusing and worrying one. After
all, there is always the possibility that they themselves are being com-
promised, used by their ‘‘special and confidential sources” (Israeli and
Palestinian) as unwitting tools in the battle for the hearts and minds of publics
and constituencies at home and abroad.

The power of the media in such a battle is often over-emphasised.
Occasionally one has the image of a hypodermic syringe that injects ready
formed opinions and attitudes into those same hearts and minds. In fact,
research seems to indicate that its power resides more in the area of setting
public agendas, in selecting from the flow of events and occurrences those
items to be elevated to the status of “‘public issues’’, matters of concern and
debate around and about which people adopt points of view and make
judgements. It is in this area of public agenda-setting that the activities of
the media advisers and spokespersons of both the Israeli and Palestinian
camps have been particularly active, with both sides doing their utmost to
draw the attention of the media to those issues which they consider to be
most deserving of interest, whether it be the latest example of ‘‘Palestinian
terrorism” or “Israeli intransigence’, the most recent diplomatic statement
of President Arafat or the rise of anti-semitism in Eastern Europe. Thus, in
an interview shortly after his appointment as director of the GPO, Dr Yossi
Olmeri expanded on how he saw his future task. One of his main priorities
was ‘‘to try and broaden the agenda of the foreign press in terms of emphasis
on reporting matters from Israel’’, and he cited the incidence of *‘inter-Arab
murders” and the link between them and terrorism “‘which the PLO has
vowed to renounce’ as exanples of issues he would like to see covered. He
continued:*

One gets the impression, especially in the West, that because of the
emphasis on the Uprising, the Intifada is the only problem in the Middle
East, or certainly the only problem confronting Israel in terms of
security and strategic standing. This simply isn’t true, especially when
you bear in mind the arms race in the Middle East and the potential
dangers posed to Israel by countries such as Syria, Iraq and Libya.

The emphasis on the Uprising impacts unfavourably on Israel and
international attitudes regarding the Palestinian issue. In this context,
Israel appears much stronger than the Palestinians, and people therefore
expect the stronger side to be conciliatory to the underdogs. The bottom
line is that excessive coverage of the Uprising at the expense of any
other issue is extremely damaging to Israel.

A few months later, in March 1990, Israel imposed military censorship on
reports about Soviet Jewish immigration to Israel. Although no official expla-
nation for the move was given, it was assumed that it reflected growing
concern at the possible American and Soviet response to the mounting Arab
diplomatic offensive against the exodus, which was then running at somewhere



154 Living the Intifada

in the region of 6,000 a month. Whatever the reasons, it marked an about-tum
on the part of the Israelis in terms of agenda-setting. As Ian Black of The
Guardian commented:**

Ironically, the decision comes after several months in which the Israeli
authorities have been encouraging the foreign press to cover all aspects
of the wave of immigration. They have considered it an attractive
alternative to the grim and often unflattering coverage of Israel’s
response to the Palestinian Uprising, until recently seen as one of the
strongest stories in the Middle East.

Sometimes, this public agenda-setting activity entails the actual creation of an
event around which it is hoped the media will flock. Thus, in March 1989
an International Jewish Solidarity Conference was held in Jerusalem. It was
organised by the Israeli authorities as a public (and publicised) affirmation of
their policies, in an effort to counter the mounting international isolation Israel
was experiencing at that time in the light of her reluctance to make serious
moves towards peace. More than 1000 Jewish leaders from around the world
were invited to spend three days listening to speeches about education, the
Israeli economy, immigration and international affairs. Very little time was
allotted in the programme for discussion of such issues as talks with the PLO
and the principle of exchanging territory for peace. The Jewish playwright,
Harold Pinter, dismissed the conference as ‘‘a public relations exercise where
Jewish leaders will be instructed to endorse Mr Shamir’s policies™.®

Unfortunately for Prime Minister Shamir, the attention of the media had
shifted by the time it came to the press conference to mark the end of the
exercise in solidarity. Whilst he was informing the assembly that peace with
the terrorists of the PLO would only produce “‘a peace of the graveyard”,
someone had leaked to the press a military intelligence report which warned
that in the long run there was no alternative to dealing with the PLO*” — a
reminder that no party or faction within either the Israeli or the Palestinian
camp enjoys a monopoly of power when it comes to creating issues and
setting agendas. Rather, there is something akin to a market place within
which the media, as consumers of the issues on offer, enjoy different levels
of autonomy according to the kinds of institutional, financial and political
links that they have with the competing suppliers of “‘the news’’.

Presentations of reality

By way of an illustration of the way in which pressures and affiliations can
help determine a publication’s perspective on what constitutes ‘“‘news”, it is
instructive to examine the relative prominence given to two crucial events that
took place within a few days of each other in the early summer of 1990 by
two partisan publications, the Jerusalem Post International Edition (JPIE) and
Al-Fajr Palestinian Weekly (AFPW). On 20 May seven Palestinian labourers
were killed at Rishon Lezion by a lone Israeli civilian and a further seven
Palestinians were killed in the subsequent demonstrations that convulsed the



The Role of the Media 155

occupied territories. Ten days later, on 30 May, Palestinian guerrillas affiliated
to the Palestine Liberation Front launched an assault on a beach near Tel Aviyv,
four of them were killed and another seven were captured; there were no
Israeli casualties. Following a take-over by the Canadian based Hollinger
corporation and the subsequent resignation of its editor, Erwin Frenkel, the
Jerusalem Post has been characterised by what one commentator has depicted
as ‘“‘a general endorsement of official state policy, except when the paper
crusades for positions right of the Likud”.* By contrast, the English-language
Al-Fajr is a Palestinian weekly published in East Jerusalem and is closely
aligned to the main stream of Fatah within the PLO.

In the issue following the killings at Rishon Lezion, the JPIE (26 May
1990) devoted four column inches to the story at the bottom of the front
page, under the headline, ‘“7 Arab labourers slain, Jewish suspect held”.
The AFPW (28 May 1990), for its part, placed the story in the middle of
the front page, under the heading, ‘‘Rishon massacre leads to widespread
protests’’, and devoted a total of 138 column inches to the murder and the
subsequent events, covering the reactions in the occupied territories, within
Israel and in the United States and Jordan, in addition to an editorial leader
on the outrage. By contrast, in the issue immediately following the Palestinian
sea-bome raid on the Tel Aviv beach, AFPW (4 June 1990) made no
reference to the event. Its lead story concerned the decision to boycott
contacts with US officials taken by prominent Palestinians in protest against
the United States veto of a UN Security Council resolution to despatch a
commission of inquiry to the occupied territories. In the subsequent issue
(11 June 1990) it devoted 57 column inches to the story, but most of the
space was given over to consideration of the threat by the United States to
break off its dialogue with the PLO as a consequence of the raid and the
PLO’s reluctance to dissociate itself unequivocally from the action. The JPIE
of 9 June devoted virtually the.whole of its front page to the story, including
a full width photograph of ine scene where the attack took place. In total,
67.5 column inches of text were devoted to the issue, including its impact
on the United States-PLO dialogue and the condemnation of the raid from
around the world.

In the respective space and prominence given over to the two events by
these two avowedly partisan publications, we can see the struggle being
played out over what constitutes an issue, what constitutes the news. It serves
to remind us that the news, like social reality, is created and constructed —
and in the context of the Intifada that process is never a neutral one, but is
an integral part of the wider conflict. In their treatment of the two events,
neither publication was involved in what one might consider to be deliberate
distortion. What was involved was the partial presentation of reality, each
viewing and portraying the world from their own perspective.

In this regard it is perhaps important to emphasise that the Palestinian
press and media are no ‘‘cleaner’ than their Israeli counterparts. Most of
the Palestinian press within the occupied territories depend, more or less
directly, upon funding and support from the PLO. They undoubtedly define



156 Living the Intifada

their role primarily in terms of the national struggle for liberation. Therefore
they all engage in various forms of self-censorship when it comes to covering
issues that might present the Uprising in a critical light. This has been
particularly apparent with regard to the issue of violence in the Uprising,
specifically in relation to the activities of the street youth of the strike forces
and the killings of alleged informers and collaborators. Most Palestinians in
the occupied territories know of instances where the strike forces have gone
beyond the bounds of ‘‘acceptable vigilance”: like torching the shop of
someone who dared to remonstrate with them for setting fire to tyres outside
their home, like threatening to label as informers those teachers who dared
to fail them in their school exams. Little of this appears in the Palestinian
press. Similarly, it was clear to many people that the killing of alleged
collaborators had gotten out of hand during the third year of the Uprising --
but it received only muted comment in the media. For example, on 14 April
1991 the Jerusalem Post’s main editorial concerned the attempted slaying of
a 40 year old advocate in Ramallah. A group of masked youths had reportedly
attacked her with staves and axes in front of her ten year old son, and left
her for dead. Her ‘“‘crime” was to ignore the instructions of the leadership
forbidding plea-bargaining with the Israeli authorities. According to the
report in the Jerusalem Post, several of her colleagues had planned to publish
a condemnation of the assault, but withdrew it for fear of incurring the wrath
of her attackers. This was at a time when the number of Palestinians killed
as alleged collaborators was estimated to be in excess of 400. The reason
the Jerusalem Post gave such prominence to the issue was clear -- to *‘prove”
to the world that the revolt in the occupied territories was sustained only by
terror, not by popular support. However partial its interpretation, the basic
facts of the case were true. To the best of my knowledge no Palestinian
newspaper gave the story any prominence. To do so would have been deemed
prejudicial to the national cause. By such sins of omission and commission,
the Palestinian media seek to pertray a particular version of the reality of
the Uprising, and as such cannot claim to be any more impartial than their
Israeli counterparts.

The significance of language

The major tool that we have at our disposal when it comes to defining and
interpreting the world about us is language. Where there are competing
interpretations of that reality, then language itself becomes a subject of
struggle, with both sides seeking to portray their own preferred image by
means which involve the selective use of words and phrases. Should the
occupied territories be referred to as ‘‘Palestine” or as ‘‘Judea, Samaria and
the Gaza Strip”? Is the PLO “the sole legitimate representative of the
Palestinian people’*? Or is it a “‘terrorist organisation’”? Is a stone-thrower a
‘“‘demonstrator” or a “rioter’? Is-a Palestinian killed by Israeli forces a
“martyr’ or a “casualty’*? Was the killing at Rishon Lezion a *‘slaying”’ or
a “‘massacre’’? Were the subsequent events in the occupied territories ‘‘massive



The Role of the Media 157

protests” or ‘‘stone-throwing incidents and other disturbances’”? Was it a

sea-borne attack’’ carried out by “terrorists” that took place on 30 May
1990? Or was it a “‘sea-borne raid’’ carried out by ‘‘guerrillas’*? These are
not questions of ‘“‘mere words’’, they are at the core of a struggle to impose
particular definitions of reality upon the public. Just as the process whereby
the ‘“‘news” is created is not neutral, neither are the words used to convey
that news. As such, the lexicon becomes a crucial weapon in the armoury of
psychological warfare.

With regard to the question of language and vocabulary, the state-run
Israeli broadcasting authorities have been subjected to almost as much press-
ure as the Palestinian press. Thus, following the Palestinian Declaration of
Independence at the Algiers Conference of the PNC in November 1988, a
meeting of the directorate of the Israeli Broadcasting Authority heard de-
mands that the terms used on state radio and television should be changed:
“collaborators’® should become ‘‘Arabs who had contact with Israelis’’;
‘“‘execution’’ should be replaced by ‘‘murder’’; ‘‘the national leadership”
should be “‘the leaders of the rioters’’; whilst the term ‘“‘Palestinian state’
should be preceded by “‘so-called”.” In protest against these and other
restrictions, an Israeli journalist resigned. In his letter to the Broadcasting
Authority he explamed that he was *‘not prepared to lend a hand in laundering
reality, by using sterile words imposed from above’’.® Frequently, however,
journalists lend themselves unwittingly to partlsan portrayals of reality, as
the Hadashot correspondent Zvi Gilat confessed:*

Unable to confirm facts, not wishing to rile, attempting to remain
neutral, the press unwittingly adopts the lexicon of the protagonists.
The announcements of the IDF spokesman, a central source of infor-
mation, often include not only a report of the incident, but the army’s
justification for it too. Here's a typical example: ‘A Kalkilya youth met
his demise last night in a clash with an IDF force. The soldiers were
forced to open fire after identifying a youth who intended to throw a
heavy stone and endanger their lives.” The “youth’ is sometimes a
13-year old. “Met his demise"’ is a tender way of saying ‘‘was shot and
killed.”” “The soldiers were forced” — Really? Was there no other
alternative? “Intended to throw"’ - how do they know? Was there really
a danger to their lives? ‘A heavy stone” -- how much did it weigh?
Journalistic language is sometimes corrupted, unawares, into a style
whose purpose is to blur the facts ... The language of ‘‘Arab sources™
is no less one-sided and tendentious, and is at times an intentional
perversion of the truth. In its reportage, the press unwittingly lends a
hand to the corruption of language and the distortion of reality.

Satisfying the thirst for news

The fact that the media is used by both sides to portray a particular image of
the Intifada is in itself unremarkable. In my experience, however, correspond-
ents who cover the Uprising are fully aware of their problematic status. Most



158 Living the Intifada

of them have their own sources that they trust and by whom they are trusted.
The relationship is based on a kind of circumscribed reciprocity. On many
occasions I have sat in offices in East Jerusalem and elsewhere as a witness
to such encounters. Both sides use the occasion to extract information from
each other. The Palestinian will divulge his or her version of events and stories,
and check it out with the information the journalist has gathered from other
sources on both sides of the ‘‘green line’’. The news gatherer is thereby cast
in the role of news disseminator on a reciprocal exchange basis — “I'll tell
you what I know, if you will tell me what you’ve heard’” is the common pattern
of proceedings. Of course, such a relationship can only be founded upon trust
established over time. Both parties know that they are being ‘‘used”, but above
and beyond that they also know that both can benefit from the exchange of
information.

A responsible journalist will always try and verify a story with more than
one source. In similar fashion Palestinians have grown accustomed to check-
ing information from as many sources as possible. Like most people who
have participated in some event or other that has become *‘news’’, Palesti-
nians are thirsty for feedback about what the world is saying about them,
what reverberations their actions are having around the world. They also
want to know what is happening in the Intifada itself. In a situation where
there is censorship of the press and distorted communication through other
channels, Palestinians have to get their news any way they could.

A major source of news and information is the TV and radio. Most people
on the West Bank can check out the coverage of Israeli TV against that of
the Jordanian. In the Gaza Strip the Egyptian channels can be received. When
it comes to radio the range of alternative sources is wider. The main Arabic
stations from Israel, Jordan and Egypt are all acknowledged to be propaganda
channels, likewise the PLO’s Voice of Palestine broadcast from Baghdad
which can only be heard late at night, and is barely audible in the Gaza
Strip. One Palestinian journalist has dismissed the PLO station as “‘full of
rhetoric, for which people have little time™, playing outdated military mar-
ches and anthems to armed struggle, and devoting half its airtime to the
transmission of coded messages to activists in the occupied territories which,
of course, most listeners are not meant to understand.”? Radio Monte Carlo
is considered to be a more authoritative source of information, whilst, for
those who speak English, the World Service of the BBC was held in high
regard until the Gulf war, when its broadcasts were perceived as little more
than a mouthpiece of the coalition forces ranged against Iraq.

In the early months of the Intifada, the most popular radio station was
The Wice of Al-Quds, which began broadcasting from southern Syria on 1
January 1988. The station was run by Ahmed Jibril’s Popular Front for the
Liberation of Palestine -- General Command, a faction in bitter dispute with
the mainstream of the PLO. Despite its political affiliation the station was
hugely popular with Palestinians throughout the occupied territories. The
immediacy and accuracy of its reports on confrontations, strikes, and other
Intifada-related events, was a source of wonder and pride to Palestinians. As



The Role of the Media 159

such it played an important role in maintaining morale amongst the popula-
tion. Not surprisingly, the Israelis eventually decided to jam the broadcasts,
by the simple expedient of opening a new Arabic language channel on an
adjacent wavelength. In the summer of 1989 the jamming stopped, a move
which was widely assumed to reflect the Israeli desire to promote divisions
within the Palestinian ranks by allowing a voice to Jibril. A few weeks later,
in mid-September 1989, the station was jammed once again after it had begun
broadcasting appeals to Palestinians to burn forests and fields inside Israel
along with detailed instructions about how to set about such arson attacks.
It has remained a cause of concern to Palestinians that the PLO has not
succeeded in establishing a credible alternative station to that of Al-Quds, a
concern that is barely assuaged by the proffered excuse that any truly
autonomous Palestinian radio station would be vulnerable to Israeli attack.

Confronted by censorship of the press and the airwaves, Palestinians have
had to resort to other modes of communication. The underground press of
leaflets and other literature has been a vital means of communication and
political debate. In addition to such ‘‘semi-clandestine” methods of com-
munication, other channels have been relied upon. Perhaps the most import-
ant in such an essentially small-scale society is face-to-face personal contact.
As anyone who has spent any time in Palestinian society is aware, Palestinians
always have time for coffee and conversation. A lot of the most sensitive
information is conveyed in this manner, by word of mouth. Moreover, most
activists are linked into so many different social and political networks that
the information is quickly passed along, and so will eventually reach its
target.

The telephone and fax machine are widely used, albeit with a certain
degree of circumspection. Most activists assume that any communication
through such channels will be monitored by the security forces. For those
who do have access to such equipment, however, they can be important means
of obtaining and delivering information, in the spirit of “I know that they
(the Israelis) know that I know that they are tapping this line ...”

In addition, the Palestinians have their own ‘‘wall newspapers”, in the
form of the political graffiti that covers just about every vertical surface in
the occupied territories. The Israelis, for their part, have sought to censor
the walls by having the slogans painted over, even resorting to spraying some
of the walls of Gaza City with a black greasy substance. This ‘‘battle of the
walls’’ has been an on-going feature of the Intifada. Each morning the
military commandeer householders and passers-by to paint over the graffiti
that has mushroomed overnight. Each night the wall artists return to resume
their craft. Layer upon layer, image upon image, slogan upon slogan -- the
walls of the occupied territories have come to constitute a fundamental part
of the popular culture of the Uprising.

Ranking alongside the artwork of the walls as an expression of popular
hope and struggle has been the music of the Uprising. There has been a
burgeoning market of clandestine cassette tapes. Images of stones, children,
soldiers, and burning tyres recur in the lyrics of the songs. Much of the



160 Living the Intifada

material produced has been little more than a sloganising ‘“muzak’ of the
struggle -- as one songwriter explained, ‘‘When life itself is rich, you don’t
need creativity ... When someone is shot and killed in front of you, you
don’t need a newspaper to report it or a song to remember it”.* Whatever
their artistic limitations, the songs and the music of the Intifada have proved
a potent force in expressing the emotions of the population, celebrating in
particular the conquest of fear. The cassette has also been the most common
medium for avoiding the problems of the censor in the circulation of poetry
and short stories during the Uprising, much of it written by detainees
imprisoned in the Israeli detention camps.

With regard to other art forms, the Palestinian theatre has been left with
virtually no role to play because of the Israeli restrictions on performances
throughout the occupied territories.* The public display of the work of
Palestinian graphic artists has been similarly circumscribed. Quite a few of
the paintings have been reproduced photographically, and have been dis-
tributed clandestinely in the occupied territories. Beyond that, a number of
Palestinian artists have established links with progressive artists in Israel and
have succeeded in having their work displayed in galleries in Tel Aviv and
elsewhere in an effort to influence Israeli public opinion.

With regard to the Palestinians in the occupied territories, the most
powerful symbol of their struggle, in ‘‘fine art” as much as in *‘popular art”,
has remained the four colours of the Palestinian flag (red, green, white and
black). These are displayed not just in the graphics on the walls, but also in
the embroidery work of the village women, in the scarves and other items
of apparel worn by women, and in the keffiya (headdress) worn by the men.

“Destructive ambiguity”

The wearing of the keffiya and the display of national colours in their dress
by Palestinians is reminiscent of the actions of the Norwegians and Danes in
their resistance to Nazi occupation during the Second World War. The Nor-
wegians took to wearing paper clips whilst the Danes wore knitted hats of
red, white and blue (the colours of the Royal Air Force) as symbols of their
refusal to acquiesce to occupation. The target of such displays was more their
fellow-countrymen than the Germans. It constituted a relatively low-risk
manifestation of their sympathies that could be recognised by all who knew
the “‘code”. As such it was a significant statement of solidarity in struggle,
and an important factor in maintaining morale. In similar fashion the Pales-
tinians have been sending signals of strength and steadfastness to each other
by means of their apparel.

However, as the Intifada proceeded into its third year, the main target of
communication, according to leading spokespersons like Faisal Husseini, had
become the Israeli public in an effort to sway opinion in favour of peace
negotiations. In interviews with the media and at public meetings in Israel
and elsewhere he and others did their utmost to convince the Israeli people



The Role of the Media 161

that their long term interests resided in recognising the minimal demands of
the Palestinians. As they extended the hand of friendship they sought to
portray a future in which the two nations would live alongside each other in
peace and cooperation.

One of the major obstacles that has hindered this initiative has been the
fact that there are a host of different communication channels emanating from
the Palestinian camp, and they do not all carry the same message. The
spokespersons of Islamic Jihad and Hamas proclaim their goal of establishing
their Islamic state between the river and the sea, whilst George Habash and
others have made no secret of their opposition (however “‘loyal’”) to the
historic concessions made by the PLO since the start of the Intifada. Mean-
while there have been extremist factions from the PLO launching armed
assaults on Israel and Israelis. The attack on the beach at Tel Aviv in May
1990, and Arafat’s subsequent failure to condemn the raid, did little to
assuage Israeli fears concerning the duplicity of the Palestinian leadership.
As a leader writer in the Jerusalem Post expressed it:*’

The intended slaughter of bathers and vacationers on the Tel Aviv beach
can hardly be called part of an *‘armed struggle’’ against military or
police targets, nor can it be blamed on fringe groups, Syrian controlled
“rejectionists”’ or Iranian fanatics. The operation is nothing short of
“smoking gun’’ evidence of Arafat’s complicity in terrorism.

The reports of Palestinians on their roofs cheering as the Scud missiles fell
on Tel Aviv during the Gulf war was sufficient evidence for many Israelis that
Palestinian talk of accepting the existence of Israel was just that -- talk, and
nothing more. In a similar way, the prominence given by the Israeli media to
the killing of collaborators by Palestinians has served to reinforce the old
images of the Palestinian/Arab as blood-thirsty, authoritarian, prone to ex-
tremism and, above all, not to be trusted.

The consequences of this fundamental ambiguity in the content of the
messages that have been communicated to the Israeli public by Palestinians
will be returned to in the next chapter. At this point it is sufficient to
emphasise the fact that if the Israeli ‘‘folk-myth” of the Palestinians as
terrorists seeking the destruction of Israel is to be ‘‘de-demonised’’, then a
fundamental prerequisite is a heightened degree of consistency in the content
of the communications emanating from the Palestinian camp. No matter how
emphatically Palestinian spokespersons have denied that the incidents of
armed attacks by Palestinians against Israelis have been part of the Intifada,
no matter how strenuously they have sought to point out the disproportion-
ality in the injuries inflicted and the casualties suffered, experience has shown
that one incident of “‘terror’ and its subsequent amplification by the Israeli
media can have a much greater impact on Israeli public opinion than any
amount of Palestinian civil disobedience. As one Israeli woman retorted,
when I tried to convince her of the sincerity of Palestinian protestations of
their commitment to peaceful co-existence, ‘‘It’s alright for you, you don’t
travel on the 405 bus each day between Tel Aviv and Jerusalem!"’. A reference



162 Living the Intifada

to the horror of July 1989 when 16 passengers were killed after a young
Palestinian had caused the bus to crash down a hillside.

Conclusion

A Canadian supporter of Israel has observed: “Israel’s moral standing is its
strongest strategic asset, and the belief in the justice of its cause is the
underpinning of its military prowess™. Both the moral standing of Israel in
the wider world, and the belief in the justice of its cause in relation to the
Intifada within the country itself, has suffered severe damage during the course
of the Uprising. Although the external threat of Saddam Hussein and Israel’s
restrained response brought temporary respite during the early months of 1991
in the shape of national unity and home and prestige abroad, the burgeoning
of restrictions on the press and the media in general has continued to cause
fears concerning the state of democracy within Israel. Thus, the restrictions
on the media entering the occupied territories during the war were left in
place after the cessation of hostilities. The fog of war has been used to impose
a thicker curtain between the outside world and events and developments in
the occupied territories.

For many Israelis a free press is the life-blood of its democratic system,

~and what they have witnessed during the Intifada has been a severe haemor-
rhaging of that system. Indeed, an opinion poll of March 1990 revealed that
63 per cent of the Israeli adults interviewed believed that pictures and words
about soldiers mistreating Palestinians should be censored because they
harmed Israel’s image.”” What a painful paradox -- the preservation of the
democratic image by means of censorship!

In tracing abuses of human rights, such as freedom of expression, a crucial
role has been played by human rights monitors. In a situation where the free
activity of journalists is severely restricted, where reports are censored, and
where many of the sources of information are avowedly partisan, the import-
ance of human rights monitoring groups such as the Ramallah-based Al-Hagq,
the Palestine Human Rights Information Centre, and the Israeli Information
Centre for Human Rights in the Occupied Territories (B'Tselem) has been
inestimable. Relying upon the work of trained fieldworkers spread throughout
the occupied territories, such groups have maintained a steady supply of
authoritative reports on every aspect of human rights abuse during the
Ubprising.

From the Palestinian perspective the significance of the work of such
groups has increased in proportion to the decline in the media coverage of
Intifada-related events. As the weeks and months of resistance have turned
into years, so there has been a marked decline in the intensity and scope of
media attention to the Uprising. The 1,000 or more ‘‘tourist-trade” journal-
ists who flew in to cover the first months, and saturated the world’s media
with news, interviews, profiles and prognostications, had moved on by the
first summer of the Intifada. This left the 300 or so permanent correspondents
to continue the coverage. For a journalist, a key determinant of what is



The Role of the Media 163

considered to be ‘‘news’ is what their editor decides will interest their
consumers, whether these be readers, listeners or viewers. There are only
SO many ways to report a curfew, a military siege, a beating, a gassing or a
shooting. These have been the surface events of the Intifada which have lent
themselves to news reporting, and as time has passed this currency has been
devalued as far as the media has been concerned. Moreover, by 1990, under
the new Minister of Defence Moshe Arens, the Israeli forces had begun to
avoid direct confrontations with the civilian population as much as possible,
in an effort to overcome much of the negative publicity that such actions had
brought upon their heads during the previous two years. The result has been
that reports no longer occupy the same prominence and the same space in
the world’s media.

US Secretary of State James Baker, referring to the network evening news,
quipped that ‘‘reality happens here once a day -- and it is at seven o’clock™.
As items about the Intifada slipped from the TV screens and the pages of
the press, so the feeling grew amongst Palestinians that the world had once
again forgotten their suffering and their struggle. This sense that the world
had grown accustomed to the level of violence within the occupied territories
presented a serious dilemma to the leaders of the Uprising. By the summer
of 1990 a powerful current of feeling had emerged within Palestinian circles
that if they were to recapture the attention of the world, then they needed to
heighten the drama of the Intifada. One way to achieve this, it was argued,
was by the ‘‘vertical escalation”’ of the resistance to embrace armed struggle.
Critics of this argument, on the other hand, urged the ‘‘horizontal escalation”
of the Intifada, advocating an approach which would draw more and more
people into forms of civil disobedience, involving the construction of counter-
institutional structures to meet the basic needs of the population. They urged
modes of struggle that would increase and strengthen the Palestinian disen-
gagement from the occupying forces, laying the basis for the future Palesti-
nian state in the process of resistance to Israeli rule. A major problem with
such a focus on the deep restructuring of Palestinian society in its relation
to the Israeli state, apart from the sheer enormity of the task in the light of
the parlous state of Palestinian economic, educational, cultural, and health-
related institutions, is that it does not lend itself to news reporting. It is not
so much a series of events to capture attention, but rather an on-going process
that lacks the drama and the immediacy of confrontation.

These discussions and arguments re-emerged with renewed intensity in
the aftermath to the Gulf War. One thing is certain: if the strategy of vertical
escalation is adopted, then any hope of bringing about a change in the attitude
of the wider Israeli public towards the Palestinians and a future Palestinian
state alongside their borders will be lost. As the spate of stabbings that
followed the Al-Agsa killings revealed, such a development would undermine
the legitimacy of the struggle in the eyes of the world, and it would play into
the hands of right-wing politicians in Israel who see a simple solution to the
problem of the Palestinians: get rid of them, transfer them across the border
into Jordan. It is a nightmare scenario.



164 Living the Intifada

However, the alternative of ‘‘horizontal escalation’ offers only a distant
prospect of any ‘‘dream-time”’. Media coverage of the struggle is crucial in
terms of appealing to public opinion in Israel and beyond. It is equally vital
for the maintenance of morale amongst Palestinians, inasmuch as it provides
people with the feedback necessary to convince themselves that their actions
are sufficiently significant to make the world sit up and take notice. The
dilemma facing the supporters of horizontal escalation is not only how to
construct a solid infrastructural base for an independent Palestinian society
and state, but also how to devise a constructive mode of unarmed struggle
that will generate enough news to satisfy the hunger of the media (and
indirectly the morale of the Palestinians themselves), when the very means
of struggle they are advocating is not in itself ‘‘newsworthy”, at least
according to the criteria applied by the majority of media personnel around
the world.

One of the great gifts of Gandhi as a political organiser was his ability to
mobilise people around specific issues, to devise forms of resistance that
confronted some of the worst evils of the British occupation of India in a
constructive and dramatically ‘“‘newsworthy’’ manner. In his campaigns he
focused on issues that were of immediate relevance to the people of India,
and used these as a vehicle for mobilising people for the wider struggle to
transform Indian society. Thus, in his resistance to the Salt Tax he sought to
combine non-cooperation with an unjust law with the constructive practice
of people making their own salt. Likewise, with the boycott of imported
cloth: alongside the resistance campaign and the symbolic burning of British
manufactured clothing, he also encouraged people to spin their own cotton
and weave their own cloth, thereby helping to lay the foundations for a truly
self-reliant India. Palestine is not India, but perhaps there are still lessons
to be learnt from one of the most famous practitioners of people power.

Notes

1. The weekly papers At-alia, Al-Fajr (English) and the English and Arabic versions of Al-Awdah have
never been able to obtain permission to distribute in the occupied territories.

2. Quoted in Reporting Harassment, Jerusalem: Jerusalem Media & Communication Centre, 1989,p 33.

3.bid,p3. :

4. Dina Goren, quoted in D Mercer et al, The Fog of War, London: Heinemann, 1987 p 283.

5. bid., p 265.

6. Ibid., p 10.

7. CSM, 1420 March, 1988.

8. G, 11 March 1988.

9. I Black, “‘Arabs upstage Israclis in media battle”, G, 8 April 1988.

10. Quoted by Jim Muir, MEZ, 14 May 1988, p 6.

11. Conversely, much of the news censored from the Arabic press appears in the Israeli press.

12. Reporting Harassment, op. cit., p 5.

13.Ibid., p 15.



The Role of the Media 165

14. wd, p 17.

15. bid., p 13.

16. A Palestinian staff member, Ribhi al-Aruri, was commiticd 10 aix morths administrative detention
and later adopted by Amnesty nternational as a prisoner of conscience.

17. khasbeen estimated that during the earty months of the Intifada there were up to 1,300 media personnel
covering the story, compared to the normal figure of 2-300 foreign correspondents.

18. Quoted in Reporting Harassment, op. cit., p 27.

19. AF, 4 June 1990, p 6.

20. On 16 March 1988 all international telephone links from the West Bank and Gaza Strip were suspended.
In August 1989 the military issued an order banning the sale, purchase or use of facsimile machines in the
Gaza Strip in a further attemnpt to reduce the flow of information coming out of the area.

21. Ata Tel Aviv University symposium on “Media coverage of the Intifada”, lsraeli army spokesperson
General Efraem Lapid explained the relative inaccuracy of army reports compared with Pelestinian sources
by saying that normally there were 70- 100 metres between the army and demonstrators, which mede i difficull
to know exactly how many people had been injured or killed. Al-Izihad, 30 March 1988, cited in AF, 3 April
1988.

22. Quoted in AF, 11 December 1989, p 5.

23. AF, 26 June 1989, p 16.

24. JP, 24 June 1988.

25. G, 26 April 1989.

26. Sicanii threats and atiacks were not confined t0 joumalists; politicians were also targeted. The S
icarii were alleged to have been responsible for a bomb that was found in the car of Shimon Peres’ wife.
See AF, TMay 1990, p 9.

27. JP, 24 Jure 1988.

28. Land Operations Volune 11 - Counter Revolugionary Operations, British Ministry of Defence, August
1969, quoted in Liz Curtis, Ireland and the Propaganda War, London: Pluto Press, 1984, p 229.

29. JPIE, 27 }an 1990, p 5.

30. See JPIE, 7 July 1990, p 7.

31. Quoted inJP, 3 Apnil 1989.

32. See D Kutiab, ““Batte of wills at Bet Sahour™, MEJ, 20 October 1989, p 10.

33. See, for example, the report in AF, 10 April 1989, p 3.

34. JPIE, 11 November 1989, p 9.

35. G, 3 March 1990.

36. Quoted in G, 21 March 1989.

37. One of the people attending the Solidarity conference was the British publisher, Robert Maxwell. A
prominent shareholder in the Israeli daily Ma'ariv, he rebuked the editor for publishing “that kind of rubbish”
concerning the intelligence report, whilst calling on the world’s media to moderste its treatment of Israel. See
G, 23 March 1989.

38. Dan Leon, New Ovalook, May-Junc 1990, p 7.

39. Hadashot, 17 November 1988, quoted in AF, 28 November 1988, p 11.

40. David Grossman, quoted in Ha'Arez, 18 November 1988.

41. Zvi Gilat, “The Intifada and the Israeli Press”, New Outlook, November-December 1989, p 39.

42. D Kuttab, Mideast Mirror, 24 August 1989, p 10.

43. See P Steinberg and A M Oliver, The Graffiti of the Iniifada, East Jerusalem: PASSIA, 1990.

44. H Barghouti, quoted in G, 11 July 1988,

*45. The detainees themselves face the usual idiosyncratic forms of censorship confronted by prisoners



166 Living the Intifada

around the globe, with camp authorities reportedly refusing to admit parcels of books including Haml et, an
anthology of Celtic legends, and a biography of Tolstoy. See Peretz Kidron, MEZ, 20 October 1989, p 9.

46. In East Jerusalem where the censorship rules are more lenient, the theatre group of Al-Hakawati have
been able to stage some public performances.

47. JP, 31 May 1990.

48. Irwin Cotler, JP, 2 April 1989.

49. I, 8 March 1990.



	Chapter 6: The role of the media
	Background
	The Israeli public relations disaster
	Attacks on the 'oxygen of publicity'
	'Before the fact' restrictions: the attempt to prevent access to information
	'Disinformation and dirty tricks'
	Presentations of reality
	The significance of language
	Satisfying the thirst for news
	'Destructive ambiguity'
	Conclusion
	Notes to chapter 6




